Leidinggevende kan het ook te goed willen doen
Onlangs ontmoette ik een leidinggevende die moeite had met het door hem ervaren appèl van zijn medewerkers. Hij ervoer voortdurende – deels stilzwijgende- kritiek en kreeg volgens hem niet of nauwelijks waardering. Hij zat met name ook omhoog over de vaak negatieve stemming van één van hen.
Dat terwijl hij naar eigen zeggen voortdurend in de weer was om het zijn mensen naar de zin te maken en hen ook uitputtend complimenteerde in hun werk en inzet.
Niet verantwoordelijk voor het geluk van medewerkers
We hadden een mooi gesprek over dit proces en kwamen op de vraag naar de begrenzing van wat je hierbij over en weer van elkaar kunt verwachten als manager en medewerker.
Een belangrijke bevinding was dat je als leidinggevende nooit verantwoordelijk kunt zijn voor het geluk van je mensen. Wél voor het regelen van redelijke condities die bij kunnen dragen aan werktevredenheid en motivatie. En ook voor het soms feedback geven op gedrag dat niet goed is voor de effectiviteit van het team.
Je kunt het soms ook té goed willen doen als leidinggevende.
Het bleek een opluchtende gedachte.
Mart Stel – Bloeisupport.nl
Voor florerend samenwerken en leidinggeven
Meer lezen over mijn visie op leidinggeven? Kijk hier