Leidt empathie tot beter samenwerken?
Dit weekend stond er een mooie reflectie op ’empathie’ in de Belgische krant De Morgen:
Klik hier.
Daarin maakt een gedragsbioloog een onderscheid tussen empathisch vermogen als medeleven en als ‘invoelen’ van emoties van anderen.
Compassie
Over empathie als compassie waren hij en een aantal andere gehoorde wetenschappers minder positief wat betreft het effect daarvan op relaties, en dus ook samenwerking. Volgens hen leidt medelijden snel tot irrationele acties die dikwijls nadelig zijn voor degene op wie ze het gericht zijn.
Het zette me aan het denken.
Invoelen van emoties
Empathie als invoelen van de emoties van anderen lijkt me toch in het algemeen goed voor effectieve samenwerking. Of gaat al te veel rekening houden met anderen juist ten koste van de gezamenlijke slagkracht?
En is compassie zo irrationeel als een aantal geïnterviewden in het artikel beweerden? Is dat niet eigenlijk een heel rationele emotie voor ‘wat gij niet wil dat u geschiedt’ en daarmee juist een fundament voor rijke samenwerking?
Wat vind jij? Leidt meer empathie in samenwerking tot een beter kwaliteit daarvan?
Mart Stel
Bloeisupport.nl – Advies, training en interim inzet voor effectief samenwerken